- 1. SEGURETAT DEL PRODUCTE (8,98%) D'entre la seguretat donen molta importància a: la higiene del productor (37,8%), la frescor de la llet (33,4%), la marca (20,9%), el venedor no té importància (4,4%), però si en té les condicions higièniques d'on és ven la llet.
- 2. VALOR NUTRITIU (8,64%) Pel consumidor el valor nutritiu de la llet és molt important, ja que el considera un aliment bàsic com: el pa, la carn, la verdura i la fruita. En canvi creu que una part molt important del valor nutritiu de la llet li donen els aliments que pren la vaca
- 3. ALIMENTACIÓ DE LES VAQUES (8,49%) El 41,1% opina que l'alimentació de les vaques determina el valor nutritiu. Però un 33% no sap dir el que ni com influeix en la qualitat.
- 4. FORMA DE CRIA I BENESTAR ANIMAL (8,17%) La forma de produir-la també els preocupa:
- Control sanitari (48,6%)
- El que mengen (21,8%)
- Cria a l'aire lliure (17,8%)
- Quadra neta (8%)
- 5. CARACTERÍSTIQUES SENSORIALS: olor, color, sabor...
- Sabor (66,6%). Li donen importància per: escollir llet sencera, per escollir una o altra marca i per distingir llets de diferent qualitat.
- Olor (11%)
- Color (6,8%)
- Cos (11,9%), textura dins la boca, si deixa ratlla al vas de vidre, etc.
- 6. ORIGEN DE LA LLET (7,21%) Producció a l'aire lliure (52,3%) Identificació del productor (20,4%) Zona geogràfica de procedència (21,8%). Astúries (34,2%) i Galícia (33,2%) son les dues zones més escollides pels consumidors, segueixen a molta distancia: Cantàbria (3,6%), Andalusia (3,1%), País Basc (1,2%) i Catalunya (0,8%)
- 7. PREU (6,66%)
- 8. IMPACTE MEDIAMBIENTAL (6,62%)
Llet sencera 50.7%
Migdescremada 32.9%
Descremada 26.8%
Només beu un tipus de llet: 77,7%, dels quals un 44% la beu sencera, un 31,6% migdescremada, descremada un 20,6%, amb Calci un 2,3% i d'altres tipus un 1,4%
Més d'un tipus de llet: 19.8%
Els que la beuen sencera ho fan:
- pel sabor (52,4%),
- per l'hàbit (13,9%),
- pel seu aport energètic (6,8%)
- salut (60,5%) (colesterol, greix, consell mèdic, problemes cardíacs),
- per estètica (no engreixar-se) (17,2%) i
- pel sabor (millor sabor, menys pesada, no té nata) (16,5%)
1. Autoservei/supermercat 73,7%
2. Hiper o gransuperfícia 14,7%
3. Mercat o botiga tradicional 12%
4. Producció pròpia 1,4%
5. Venda a domicili 1,1%
6. Compra a majorista 0,9%
7. No compra mai 0,7%
Conclusions de l'estudi:
- La llet de vaca encara és considera un bon aliment, que contribueix a la salut humana pel seu valor nutritiu i també per l'aport de Calci.
- Quasi ningú hi troba elements negatius.
- En una de cada cinc families es veu més d'un tipus de llet.
- És considera que els nens tenen de beure la sencera per ser la més adequada.
- Per sobra l'estètica, la salut és el criteri d'elecció per les descremades i migdescremades.
- Cada dia augmenta la noció de seguretat alimentaria.
- L'alimentació de les vaques és el factor més citat com a determinant del valor nutritiu de la llet.
- Sap, el consumidor, que hi ha llet de diferent qualitat i creu que el sabor li serveix per diferenciar-la i triar la marca.
- Pensa que la millor llet es fa a Astúries i Galícia.
- La forma de produir-la també els preocupa.
Però creiem que en l’estudi hi manca un factor que sí que determina on i quina llet es compra: la comoditat de la compra i la conservació de llet
Avui en dia la gent compra UN DIA A LA SETMANA, compra en gran majoria en grans superfícies (MÉS DEL 73%) i COMPRA PER LA COMODITAT (un tetrabrick, dura sis mesos i no cal mantenir-lo dins la nevera fins que l’obrim). Per tant no té en compte ni la QUALITAT, ni el SABOR i SI en canvi LI DONA IMPORTÀNCIA AL PREU (sovint per sota el preu de producció COM A PRODUCTE RECLAM, ja que comprarà d’altres productes on el marge comercial ÉS MÉS ELEVAT i pot recuperar els 10 o 12 CÈNTIMS D’EURO)